Monday 31 October 2016

♥ Cara Saya Kempiskan Perut ♥

Hai ♥

Saya tau, saya kurus. TAPI. Perut memang buncit. cis. Banyak punca perut jadi buncit tapi badan tidak lah gemuk sangat. Tapi tu lain cerita. Sekarang ni sy mau cerita MACAM MANA MAU HILANGKAN PERUT YANG BUNCIT TU!

Sebenarnya berat saya memang naik. Dalam sebulan tu, ada 5 6 orang yang tegur "aik pidah, kenapa makin kembang?" --'

So, ni cara saya kempiskan perut saya.

1. Bersenam 

Banyak lah jenis2 senaman yang kita boleh buat. Contohnya zumba, aerobik, macam2 lah. Saya ni, jenis yang ada masa tapi tiada masa. pandai2 lah korang tafsir. hahahaha. So, sy suka cari video2 dari youtube ni. Selalunya waktu pagi saya pilih senaman ringan2 ja. Yang 7 minit, 8 minit, 10minit. Max 15 minit.

Petang sy suka bersenam Max 30minit. hahahaha. sorry, sy kalau sukan2 ni. hmm. mengecewakan sikit. 1jam? 2jam? No,sir. Sorry. 30minit cukup. kahkahkahkah. Saya suka superherofitnesstv atau BeFit . Banyak lagi yang best2. Tapi sy peminat keaira lashae . Fuuuh, semangat betul ikut dia buat cardio segala. Korang cari lah workout yang utk flat belly. Banyak tu. Just follow apa yang diorang buat. Seminggu memang nampak sudah perubahan tu.

2. Banyakkan Makan Buah-buahan & Sayur-sayuran

Kalau sedar, diri tu tiada alergik dengan buah-buahan atau sayur-sayuran. Please dari sekarang start makan buah & sayur. Tiap hari makan. Bukan sebulan sekali. atau setahun sekali. atau makan sayur 5 hiris ja. Buat lah ulam2, peerrgghh dengan sambal belacan. atau masak lah sup sayur-sayur. Kalau tips om potih, diorang diet dengan sup kubis. tau kubis? Cabbage om potih punya cakap. Saya ada try tapi masalahnya saya x suka tomato tin tu. Tapi rasanya bole ja korang tukar sikit resepi tu.

Kalau buah tu, korang ditahap kritikal dimana korang langsung tak selera makan buah, cer try buat jus buah. atau smoothie. sedap tau. kalau x pun, try lah salad buah. eeeee. sedap lah makan buah-buahan ni. Rugi betul yang sengaja x mau makan buah. Terutamanya buah pisang. Melancarkan proses pencernaan. Serius ni gais. huhu.

3. Ambil Supplement Tambahan

Yang ni, saya bukannya suruh ambil PIL KURUS! Supplement atau makanan tambahan yang saya maksudkan ni, set kurus shaklee.



Okay, kalau korang tak mampu atau takut mau ambil set yang ni. Korang boleh ja order ESP (Klik ENTRY NI utk baca kebaikan mengambil ESP) dulu. atau pun ambil set bawah ni :

SET KURUS EKONOMI


Kenapa SHAKLEE? Baca ENTRY NI supaya korang tau kelebihan shaklee. Kelebihan setiap supplement tu nanti saya bagitau dalam 1 entry yang berasingan nanti ya. Tapi kalau korang dah xsabar mau tau psal SET KURUS ni, whatsapp saya - 01129851993. 

4. Banyakkan Meminum Air

Yas my dear ♥ 
Tengok lah gambo bawah ni :



Berapa banyak air yang badan kita perlukan setiap hari ? Sy bukan dokterrr ya. So, sy selalunya minum ikut sukatan macam dalam gambar bawah ni atau ikut sukatan suka hati sy lah.



Tu ja lah utk entry ni. Mengantuk lah pula. Tekak ni masih belum sihat lg. Semalam ramai cousin datang rumah, apa lagi. Minum lah minuman bergas. Minum lah sirap yang sejuk tu. Minum lah cendol. Kahak pun makin bermaharajalela ni. kbai ♥



1 comment:

  1. Nnt nk try amal. Dlu pantang ank first, fail terus --'

    ReplyDelete

Shopping di Watsons

Minggu lepas aku pi shopping di watsons gara-gara tengok ig story Iman Qistina. Astaghfirullahalazim. Nafsu ni. hurmmm.  Tidak banyak p...